dimecres, 21 de març del 2007

Estel-Verd, n. 15



N.15



Estel -Verd.





Sóc molt mogut i no sé estar-me quiet. A la Selva Negra sempre tenia coses a fer: perseguir un raig de sol, jugar amb els esquirols, xerrar amb el meu amic el follet Esquitx d'Aigua, cantar i ballar amb les fades, etc. Però aquí al pis de la Ronda Guinardó, si no és llegir o trencar gerros o amagar-li els bolígrafs a la meva Amiga, m'avorria una mica. Així que la meva Amiga ha decidit, en interès de tots dos, donar-me feina.


Una de les coses que m'agrada més és ajudar-la a fer la tesi doctoral sobre pintura mural cristiana al Pallars. Jo cerco dades que hi ha als llibres i que ella necessita per fer les cites a peu de pàgina. Per exemple, em demana que cerqui quines són les dates exactes de la crisi iconoclasta.


- Crisi....què?!


- I-co-no-clas-ta, "destrucció d'icones". Alguns emperadors bizantins dels segles VIII i IX van prohibir el culte a les imatges religioses. Ho trobaràs a la "Théologie de l'icône" de Ouspensky


- Ah! Ja sé una paraula nova molt interessant!


I cerco entre els llibres de icones, que estan al despatx mateix on ella escriu a l'ordinador i, un cop localitzat, li cerco la crisi iconoclasta – renoi de paraula! – i li canto:


- Entre l'any 726 i el 843. Carai! Es van reunir 350 bisbes en un Concili per declarar...


- ¿En quines pàgines en parla? –i mentre cita les pàgines em diu - Desprès t'ho llegeixes tu solet. Ara cerquem què diu Grabar sobre la Mà de Déu. Està als llibres de pintura romànica del menjador.


I jo deso el llibre d'icones a la seva vitrina i cerco el llibre d'en Grabar. I desprès, la carpeta amb resums diversos que té a la seva habitació amb un article de Pepin sobre teologia negativa. I desprès torno a la vitrina del despatx on en Ruiz-Doménec parla de la comtessa del Pallars pintada a finals del XII. I desprès... sempre volant amunt i avall del pis carregat amb llibrots i carpetes que fan molt més volum que jo. I cerco les pàgines... I a desar-ho tot exactament on s'ha trobat...


- Ho fas molt bé Ara descansem una mica - em diu - Prepararé dues infusions...


- Prefereixo que m'expliquis això de la iconoclàstia. Mira que reunir-se 350 bisbes per barallar-se sobre si pintar o no Déu i Sa Mare....!





Estel.-Verd.



Nota: Si no voleu rebre més l'Estel-Verd, comuniqueu-ho a maria-assumpta@terra.es . Si voleu consultar els números anteriors o voleu fer comentaris i preguntes a l'Estel-Verd, ho podeu fer a l'adreça d'internet http://www.estelverd.blogspot.com .